Gör så här när motivationen tryter


Du vet väl att det vanligaste nyårslöftet handlar om träning! Du vet säkert också hur lätt det är att motivationen tryter efter bara några veckor. Här får du bästa tipsen på hur du håller motivationen på topp!


Motivation? Vad är det egentligen? Något som automatiskt får oss att göra vissa saker lätt och med glädje, som att träna, jobba, äta bra …? Eller är det något vi måste jobba för? Motivation handlar om att vi väcker, formar och riktar vårt beteende mot olika mål”.

A och O för att hålla i träning är att du har satt upp tydliga, rimliga mål som samtidigt är viktiga för just dig. På så sätt kan du höra din egen röst säga varför träningen är bra för dig, oavsett om det är för att du vill bli snabbare, starkare, snyggare, smalare, piggare …

Men trots tydliga mål kan det kännas rejält motigt ibland. Vi har pratat med löparnörden Ulrica Winberg. Hon älskar löpning, men ibland kan det ändå kännas tufft. Då tänker hon så här:


Tjejmilenlöparen Ulrica Winberg tipsar om motivation.

– Även om jag har en plan med passet från början så försöker jag modifiera det till något som känns mer lockande. Står det jobbig snabbdistans schemat för dagen så kanske jag gör om det till ett backpass som jag vet jag alltid tycker är kul. Eller så kortar ner om jag känner att det är ett för långt pass. Det viktigaste är att jag gör något.

– Sen är jag bra på att belöna mig efteråt, nåt gott eller kul att tänka på som motiverar under passet... ett gott glas vin eller något snacks/godis som jag känner för. Gör jag inte passet får jag ingen belöning! Ibland försöker hitta någon motiverande musik. Frågar en vän om det finns nån ny platta jag kan lyssna in mig på samtidigt som jag gör passet... gärna med lite ös i om det ska gå fort. Det funkar för mig.

Andra motivationshöjare är:

Testa ny träning – och nya tider
Testa några olika träningsformer – ombyte förnöjer heter det som bekant. Testa också att träna andra tider på dygnet och utvärdera vad som funkar bäst för dig. och vad som känns roligast.

Musik ger glada ben
Med skön musik i öronen känns det ibland som att du flyger fram i spåret. Skapa en riktigt bra spellista som du bara lyssnar på när du tränar.

Kompisträna mera
Att träna tillsammans gör träningen roligare men också troligare att den blir av. Har du inga vänner i din närhet att träna med – gå med i träningsgrupper via sociala medier – funkar nästan lika bra.

Snygg outfit
Visst, det låter ytligt, men det kan faktiskt med lite nya snygga kläder och skor. Eller så bestämmer du dig för att du ska få köpa ett nytt träningsplagg när du har tränat regelbundet i exempelvis en månad. Då har du en morot att träna för.

Låt dagsformen bestämma
Om du är rejält trött en dag är det antagligen inte så klokt att köra ett hårt intervallpass, men kanske orkar du ta en promenad? En annan dag har du kanske massor med energi och kan ösa på för fullt då istället. Lyssna på kroppen annars tar du kål träningsmotivationen på sikt.